Rozhodovací strom

Complete binary tree → four levels (zdroj: ResearchGate)

Hra „Myslím si (zvíře)…“

  • Jste savec? → Ano
  • Jste masožravec? → Ne
  • Jste na farmě? → Ne
  • Máte na výšku více než půl metru? → Ne
  • Máte srst? → Ano
  • Máte se rád s lidma? → Spíš ne
  • Vyskytujete se v ČR? → Ano
  • Jste ohrožený druh? → Ne
  • Vyskytujete se na souši? → Ano
  • Žijete v lese? → Ano
  • Jste v odstínu hnědé barvy? → Můžu být
  • Jste veverka? → Ano

Cíl dosažen po 12 otázkách

Postřehy z hry „Myslím si…“

Otázky

  • Kolik odpovědí bylo potřeba pro uhodnutí zvířete?
  • Které odpovědi byly nejužitečnější, a které naopak skoro zbytečné? Proč?
  • Kdy je lepší klást obecné otázky (savec, podnebí, ekosystém) a od kdy už se vyplatí tipovat?
  • Čím se vyznačuje dobrá otázka? Co to znamená, že je otázka dobrá? Proč?

Odpovědi

  • První kolo hry → 12 otázek
  • Dobré otázky na začátku vyloučí co nejvíc možností, tj. savec, ryba, pták, hmyz; pak podobně dál s podskupinami
  • Tipování výsledku nebývá na začátku efektivní, až když je dostatečně zúžený výběr
  • Existují i nejednoznačné otázky → nejde odpovědět ano/ne
  • Vyplatí se zkusit přemýšlet jako tazatel (AI)
Rozhodovací strom zachycující postup zjišťování čísla 0-15

Informace – závěry z rozhodovacích stromů

Každá odpověď na otázku typu ano/ne představuje nejmenší jednotku informace – jeden bit (1b, píšeme s malým „b“). Použitím n otázek tohoto typu jsme schopni rozlišit 2n možností => K nalezení jedné z N možností stačí položit nejvýše log2(N) (zaokrouhleno nahoru) vhodně zvolených otázek (nebo méně).