Proč učit informatiku jako vědu?

Ve stručnosti uvedeme jen několik bodů.

  • Význam informatiky ve světě:
    • všudypřítomnost na informatice založených technologií
    • transformativní vliv na jiné obory lidské činnosti (vč. jiných školních předmětů)
    • společenské změny způsobené informatikou
    • využitelnost v každodenním životě
  • Informatika může výrazně pomoci dosahovat různé obecné vzdělávací cíle (kromě všemi oblíbených klíčových kompetencí také např. informatické myšlení).
  • Informatika je věda dostatečně ukotvená, má své základní pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikace. Je zcela srovnatelná s tradičně vyučovanými přírodními vědami a není důvod pro její vyčlenění.
  • Přínosy informatiky lze jen těžko nahrazovat v jiných předmětech. Jednodušší je prostě učit informatiku.
  • Na druhé straně může informatika prostřednictvím vzájemných vazeb výuku v ostatních předmětech podpořit.
  • Potřebujeme kvalifikované informatiky. Typický maturant ovšem netuší, co vůbec informatika je (leckdy ani, že existuje). Často ani nedostane šanci to během školní docházky zjistit. Dost dobře to netuší ani mnoho z těch, co se rozhodnou informatiku studovat na vysoké škole. Druhá strana téže mince jsou pak lidé, kteří netuší, co informatici dělají, kdy a jak je užitečné využít jejich služeb a jak jim rozumět.
  • Informatika je sama o sobě esteticky a intelektuálně hodnotná.

Tak jako má maturant vědět, co bylo v Dachau, co je evoluce nebo že energie je jasně definovný fyzikální pojem, má rozumět tomu, co je informace, algoritmus, nebo třeba i rekurze. A pokud možno trochu víc.

Z výše uvedeného je snad zřejmé, že cílem není výcvik armády programátorů, studentů MatFyzu ani nic podobného. Zjednodušeně lze říct, že je cílem naučit informatiku tak, jak na střední škole naučíme fyziku, matematiku a ostatní vědy.